Forumindex RCDrift, WCDC
WestCoast DriftCrew, RCDrift
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Information om de olika Driftbilarna

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Köpråd
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-05-24 16:01:05    Rubrik: Information om de olika Driftbilarna Svara med citat

Här kan man läsa lite om de olika driftchassina som används mest där ute med lite för och nackdelar samt ungefärligt pris.

Allt om de olika modellerna kommer inte finnas med här, utan bara det mest väsentliga och tråden ska fungera som en första hjälp för att ge en aning om vilken bil man ska kika lite närmare på.

Det finns ingen tanke bakom vilken bil som hamnar överst i den här tråden, utan vilken bil man väljer sedan är en fråga om tycke, smak och framförallt plånbok.

HBX Onroad
Detta är väl den billigaste bilen man kan köpa utan att få det värsta bottenskrapet. Det är en ren kopia på Tamiyas TL01. Detta innebär att om man ska köpa reservdelar är det Tamiya-delar man "ska" ha. Och reservdelar kommer man behöva till denna bil. Original drivaxlar håller sällan länge. Fördelen är priset och en bra tillgång på reservdelar även i Sverige. Nackdelen är att den har en stängd konstruktion så kan vara lite besvärligare att skruva isär. Är inte alltid helt kullagrad heller samt orginal elektroniken är inte den bästa så behöver snart uppgraderas.

C:a-pris (Sverige): 1000 kr

Info om HBX skrivet av VincentVega och Cityhunter

HSP Flying Fish
Hobbex egna bil och det finns gott om reservdelar och options på hobbex hemsida. Går att drifta direkt ur kartong även att det kan vara lite svårare om man inte låser diffen. Drift däck sitter på redan när man får den. Vet inte hur det är med drivaxlarna om dom håller. Mätte tiden på hur länge jag kunde köra på ett full laddat batteri (8 h) och jag fick det till 18,52 min med originalbatteriet.

1495kr från Hobbex

Info om HSP Flying Fish skriven av KimB


Tamiya TT01 (TT01-D & TT01-R)
Ja, detta är kanske den absolut vanligaste bilen att börja med. Den är billig och verkar hålla för vad som helst. "Grundmodellen" heter alltså TT01, men sedan finns det även TT01-D där D står för Drift spec och TT01-R där R står för Rally. TT01-R är toppmodellen av dessa och kostar därför givetvis lite extra. TT01, oavsett om det är den vanliga, -D eller -R är en mycket enkel bil. Det glappar ganska friskt på sina ställen. TT01 saknar alla inställningsmöjligheter, -D har några få och -R kan justeras mest.

Mer info om dessa bilar finns på Tamiyas hemsida: TT01 TT01-D TT01-R

C:a-pris: 70 USD och uppåt (Hongkong) (Kompletteras med elektronik)

Info om TT-01 skrivet av VincentVega

Tamiya TA05
Tamiya TA05 är ett kliv upp från TT01 prismässigt (kostar ungefär lika mycket som TT01-R), men också ett stort kliv upp när det gäller prestanda och inställningsmöjligheter. TA05 har också betydligt mindre glapp i bitarna och känns helt enkelt mer "riktig". Vad man bör tänka på är att TA05 är remdriven. Detta ger något lägre effektförlust i transmissionen och motverkar s k "torque steer". (Torque steer innebär att hela chassit vill vrida sig som en reaktion av kardanens rotation.) Men en nackel med remdrift är att driftsäkerheten är något lägre om man inte kör på helt rena ytor, då grus och liknande kan förstöra remmar och drev.

Mer info på Tamiyas hemsida: http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58369

C:a-pris: 115 USD (Hongkong) (Kompletteras med elektronik)

Info om TT-01 skrivet av VincentVega

Tamiya TB02
Tamiya TB02 kan lite enkelt sammanfattas som en TA05 där man bytt ut remdriften mot kardandrift. Exakt samma inställningsmöjligheter och - förmodligen - likvärdig nivå på chassit överlag.

Mer info på Tamiyas hemsida: http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58316

C:a-pris: 100 USD (Hongkong) (Kompletteras med elektronik)

Info om TT-01 skrivet av VincentVega

Tamiya TA03-F* (TA03-Fs*, TA03-R*, TA03-Rs*)
Tamiya TA03-F är ett gammalt chassi som inte fick det erkännande det förtjänade. Produktionen upphörde för ungefär 8 år sedan men en TA03-F D-Spec. (#49377) släpptes för ett par år sedan fast den togs snabbt ur produktion.
Det är ett av de mest omtyckta chassin i amerikanska, japanska och brittiska driftserier, den anses vara så överlägsen att den fick en engen klass i det brittiska D1RC mästerskapet.
Fanns många versioner men de som man ska leta efter är David Jun TA03F Pro (#58200), TA03-F Pro (#58177), TA03F Pro Drift Spec (#49377) och TAO3-R TRF Special Chassis Kit (#58227). Den senare är att föredra då den har allt man behöver i tillbehörsväg och man kan lätt bygga om den till en TA03-F.
Fördelar: Motorns placering framför framaxel ger bra styrrespons och lätt bakdel.
Nackdelar: Åldern. Svårt att hitta reservdelar och andra tillbehör. Priset på reservdelar och tillbehör.

Mer info om dessa bilar finns på drccentral.com http://www.drccentral.com/forum/viewtopic.php?t=48

Pris: €30-40 för lik/grundmodellen till €400 för fullutrustade.

*Förklaring:F=Front (motorn framför framaxeln), Fs=Front short (kort hjulbas med motorn framför framaxeln), R=Rear (motorn framför bakaxeln), Rs=Rear short (kort hjulbas med motorn framför bakaxel)

Info om Tamiya TA03 skriven av malfunkshun


Yokomo MR-4TC
Yokomo MR-4TC finns i några olika versioner.
Första och största skillnaden är SD = ShaftDrive (kardandriven) och BD = BeltDrive (drivs med rem). SD versionen används klart mest inom drifting och finns i några olika utföranden beroende på material i bottenplatta och stötdämpartorn. "CGM" är billigast/vanligast, där är dessa delarna gjutna i plast. "SSG" (Silver Surface Graphite) har istället silvrigt kolfiber där medans "Black" är samma som SSG men har svart kolfiber i samma delar istället. Förutom materialvalet i dessa delar så är bilarna identiska i upphängning och drivningen. Yokomo har även släppt ett så kallat "Drift package" som är baserat på CGM versionen. Detta är inriktat åt driftare med driftstukade karosser, fälgar och driftdäck med i paketet. Dessa SD-chassin delar samma delar till allt förutom några enstaka grejer på chassiplattan, då CGM versionen har lite annan chassiutformning (men då står det med om delen är enbart för CGM versionen). Största fördelarna med chassiet är att det är väldigt lättmekat, det är väldigt bra kvalitetskänsla på det med minimalt med glapp, samt det finns gott om reserv- och uppgaderingsdelar. Nackdelen är att chassit och delarna är dyrare än till Tamiyas bilar samt att delarna oftast behöver beställas från utanför Europa.

Pris: "Drift Package" finns från $180 på Rcmart (Hong Kong). Då tillkommer en frakt på ca. $60 och tullavgift på 25% Elektronik ingår ej.


Info om Yokomo MR-4TC skriven av Cityhunter.


Vi kommer efterhand fylla på med fler modeller. Någon som vill bidra med mer info om någon ovanstående bil eller någon annan modell så är det bara att skriva det här i tråden så flyttar vi in det i detta inlägg.
_________________
Peter Johansson, stolt smiley missbrukare Thumbup
WestCoast DriftCrew represent!
Solodrifting: http://www.vimeo.com/2319847
Mer filmer:
http://www.vimeo.com/user935050/videos
http://www.youtube.com/user/CityhunterPeter

Skyline 2F2F - Evil NSX - Kunnyz Chaser - Yakuza Soarer - Mazda RX-8 - Mazda RX-7 - Mazda RX-7 FC - S2000 Cabb - Toyota MR2 - Skyline Rally Martini Racing - Top Secret Supra - Silvia S13 Teamkaross
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
opelmadness



Registreringsdatum: 27 april 2009
Inlägg: 112
Ort: Sunne, by the lake

InläggPostat: 2009-05-24 18:18:39    Rubrik: Svara med citat

Hittade lite om min bil, HPI RS4 Sport 2. Smile
Ja jag vet att den inte är nån ny bil, men jag är helnöjd. Wink

Info från
http://www.hpiracing.com/kits/sport2/s2-m.htm

"Voted "2001 Car of the Year" by the readers of Germany's Automodel Technique (AMT) magazine!
European R/C racers know their cars, and German R/C enthusiasts voted the RS4 Sport 2 as their number one pick for Car of the Year! Three different HPI kits made it into the top ten, quite an achievement for any manufacturer!

The RS4 Sport 2 follows a great HPI Racing tradition - low price, high performance! Based entirely upon the RS4 Pro 2 kit, the Sport 2 uses the same suspension geometry and almost all the same parts of the Pro 2 to make an affordable car for casual racers and hobbyists everywhere!"

"The best sport touring car out there" - R/C Car Magazine, October 2000
_________________
HPI RS4 Sport II
Karosser:
Vectra.
Calibra.
Primera.
Skyline R32 & R34.
Countach.
Stratus.
Impreza.
Escalade.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Köpråd Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.