Forumindex RCDrift, WCDC
WestCoast DriftCrew, RCDrift
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Cityhunters karosslackerings guide
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Guider
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-04-30 13:25:13    Rubrik: Cityhunters karosslackerings guide Svara med citat

Har tagit lite tid men nu fick jag äntligen skrivit ihop något om en sak som jag gillar att pilla med ibland: Lacka karosser! Har ca. 13st under bältet nu å man har kommit på lite bra lösningar å fel man gjort under vägen så kände mig manad att skriva ihop något som kan underlätta för andra Smile Finns ju redan en lack guide men ser flera göra lite små missar som går att undvika, och har tydligen lite egna tricks enligt Ape Rolling Eyes Så tänkte här dela med mig av lite tips för att få till en sjysst kaross från start till slut. Hoppas ni gillar den å att den är hyffsat lätt att förstå Smile
Nu kör vi!:

1. Börja med att sätta på så breda hjul du har på chassiet (så mycket offset som möjligt). Trä sedan på McDonalds sugrör på de kortaste två pinnarna (bak eller fram, oftast brukar de främre pinnarna vara lägre.

2. Varför detta nu då, låter ju sinnes? Jo, man justerar sedan höjden på sugrören genom att höja eller sänka karossfästena på pinnen (detta funkar iaf på Tamiya å yokomo fästena) så att de blir lagom längd, man får testa sig fram. När du lägger på den oklippta karossen så ska den ligga plant (nederkanten av karossen ska vara parallelt med marken) för på så vis kommer inte karossen luta framåt eller bakåt. Gör den det när du borrar hålen kommer hjulens position i hjulhusen ändrar sig lite när man lyfter eller sänker karossen till plant läge.
Har man inte McDonalds sugrör kan man ta vanliga å trä på. De brukar vara ganska tighta så man kan inte justera dem upp å ner utan får klippa dem till lagom längd istället som här på bilden:


3. Tack vare de breda hjulen ligger nu karossen lite i spänn mot alla hjulen runt om. Har du inga breda hjul får du använda dig av distanser (sätta något utanför hjulen med samma bredd runt om) för att få karossen lite i spänn. Orsaken till detta är att på så vis blir karossen automatiskt centrerad i sidled Idea

4. Kolla sedan från sidan så karossen sitter bra i längdleds också och kontrollera nu hur hjulhus markeringarna på karossen stämmer med ditt egna chassies hjulbas (avstånd mellan hjulen från sidan) Stämmer det är det bara att köra på, annars får du kompromissa å sätta den lite längre fram eller bak. Märk nu ut centrum på karosspinnarna å borra hålen

5. Nu går det att få ner karossen ner till marken. Stämmer hjulhusen kanon är det bara att köra på, annars får du markera ut nya centrum för hjulen (där hjulmuttern sitter). Kolla även hur högt ifrån marken du vill att karossen ska sitta, många karosser har för höga hjulhus så det blir ett stort mellanrum mellan däck å skärm. Ser det ut att bli så i din önskade höjd får du klippa längre ner än de färdiga skärmlinjerna.

Stämmer inte hjulhusen å du får markera ut nya centrumpunkter, kommer du behöva en cirkelkniv. Mät isf hjulet å lägg till lite frirum när du ställer in cirkelkniven, sen är det bara att sätta den i centrummarkeringen å köra på. Testa löst först så du bara repar skydsplasten å se om det verkar bra, annars justera å testa löst igen tills du är nöjd å kan börja trycka ner kniven i plasten.

Exempel från Supran (som inte är klar än)




Utskuret, Kolla avståndet mellan hjul å skärmkant om jag klippt enligt utsatta linjer, crosscountry style! Shocked
*tips* Detta fenomen är vanligt på HPI karosser där fronten å sidokjolarna brukar ta i marken mycket tidigare en den högre bakdelen.


Sedan är det bara att klippa resten av karossen med en rak och en böjd sax. Mina verktyg och karossen som resten av guiden handlar om (Soarern):


6. Nu sitter förhoppnigsvis karossen centrerat å hjulhusen sitter perfa till din hjulbas. Dags för nästa steg, tvätta karossen invändigt. Använd mjuka sidan på en vanlig tvättsvamp å ta diskmedel på den tillsammans med varmt vatten. Spola sedan av karossen på insidan innan du drar runt med svampen också å försöker få diskat ut varje vrå i karossen, viktigast är runt kanter, speciellt framläppen å hörnen är utsatta vid kolisioner.



Spola sedan av den noggrant med varmt vatten så du får bort allt diskmedel innan du torkar den ren med en oanvänd kökshandud (luddar inte så mycket som katten Laughing ).



7. När den torkats av å har fått ligga å torka lite extra en stund är det dags för att sätta dit rutmaskeringen å eventuell lampmaskering på insidan. Tejpa även över hålen för karosspinnarna från utsidan. Jag brukar lägga karossen upp å ner i knät å aplicera dekalen ovanifrån utan att ta på insidan av karossen. För säkerhets skull kan du tvätta händerna med diskmedel innan för att bli kvitt lite extra finger "flöt". Kan var lite pilligt men bara å köra på tills de sitter där de ska.
Dra gärna en extra gång med nageln eller tryck hårt med fingret runt kanterna på maskeringen för att minska chanserna för färgblödningar ytterligare.


Färdig för lack


8. Äntligen dags för lack! Skaka burken riktigt innan användning å spola den gärna i varmt vatten lite innan använding så burken inte är kall, då funkar drivgasen lite bättre. Tänk sen på att burken ska hållas så du sprayar rakt fram, inte neråt eller uppåt då färgen hämtas på botten av burken så kan bli att den spottar prickar eller slutar funka om du håller sprayen i konstiga vinklar. Testspraya burken lite i luften innan du går på karossen också för att rensa munstycket från ev. rester eller övertryck som kan resultera i att den spottar färgprickar. SEN är det bara att köra på! Lägg ett tunnt lager färg, gå sedan in å vänta en stund eller lägg den framför en kupé värmare så torkar den snabbare. Upprepa processen tills du blir nöjd å färgen täcker. Sprayar du på för mycket färg i samma runda börjar den rinna vilket inte är så kul å syns lite på utsidan. Tänk på att "Candy", "Pearl" och Metallic är lite transperanta å ska backas med en annan färg för att få sin effekt (silver är vanligast), så tro inte att det är något fel om de fortfarande ser transparent ut med en Candy färg. Lägg sedan eventuell backningsfärg tills det täcker(oftast vit, svart eller silver. Bara å fråga på forumet om man är osäker).

9. Låt färgen torka riktigt, gärna över en natt. Även om färgen kan kännas torr kan den fortfarande vara mjuk å följa med bort när man tar av rutmaskeringen = ingen hit. Passa även på att borra hål för ev. vinge medans skydsplasten är på ifall att du skulle slinta lite.



10.Kolla efter blödningar (färg som trängt in) under maskeringen då de syns lätt medans maskeringen sitter kvar, notera var du vill ta bort ev. sådana, sedan är det bara att ta bort maskeringen å se sina fina genomskinliga fönster innan det är dags å ge sig på de ev. blödningarna. Här har jag sett många vara missnöjda med dessa men sedan ändå köra på vilket bla fått mig att skriva denna guide då detta problem är så lätt fixat så borde alltid kunna undvikas i framtiden! Bommuls tops å bromsvätska eller i mitt fall, nagellacksborttagningsmedel (tänk det ordet i Alfapet Wink). Tjejen har haft två olika sorter å ena funka perfa å den andra gjorde plasten lite grumlig, så testa på en spillbit först om ni ska köra detta medel! Ta lite medel på topsen å gnugga på blödningen så kommer den efter lite gnugg försvinna som om du hadde ett suddigum. Hade inget bra exempel (som tur är Wink) men här går det att se lite kanske iaf:

Det som behövs (dock rekomenderar jag inte just detta märke då det gav lite grumlighet men syns inte under lamplist dekalen endå i detta fall, var bara för att demonstrera)


Innan (nere i vänster hörn av stora lampan, satte lite vitt bakom för att det ska synas)


Efter


Endel behöver man inte återgärda då de inte syns under rutlister eller backspeglar som t.ex. detta


Vill du sedan tona rutorna kan du köpa tonad vinyl från t.ex. morfars.dk. Då tar du den rutmaskeringen du precis tog bort å sätter på baksidan på det tonade vinylarket som en mall att klippa efter, å vips, har du perfekta rut toningar att klistra på insidan Idea.

11. Dags å ta bort skyddsplasten å mötas av en go blank lyster! Medans karossen nu är som renast så bör du passa på att sätta dit de önskade dekalerna. Ta inte bort skyddsmaskeringen långt i förväg innan du ska sätta dit dekalerna, speciellt om du har katter då karosserna gärna drar till sig katthår i detta stadiet (självupplevt) (i just detta fallt avvaktade jag med att ta bort rutmaskeringarna då jag skulle anpassa toningen påinsidan med B-stolpe dekal på utsidan)



På med valfria klibbor


12. Klar Smile



Hoppas det gick att förstå det mesta, blir lite mycket att förklara i text ibland men bara att fråga om det är några oklarheter Rolling Eyes .

Obs. Klockan är för mycket å skrivit bra länge så får korrektur läsa detta mer imorgon å fixa om det skulle vara nått mer jag kommer på, så kolla gärna igen om några dagar, kan ha updaterat något Rolling Eyes

Mvh Cityhunter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
filleryd



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 154
Ort: Åryd, Växjö

InläggPostat: 2009-04-30 15:14:25    Rubrik: Svara med citat

en mkt bra guide om lackering som kommer att följas noggrant Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Ljungby



Registreringsdatum: 29 april 2009
Inlägg: 241
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2009-04-30 15:21:19    Rubrik: Svara med citat

hmm man kanske skulle göra denna guide nästa kaross då Laughing Laughing

EDIT : Bilden ställer frågan Wink

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
filleryd



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 154
Ort: Åryd, Växjö

InläggPostat: 2009-05-02 10:38:58    Rubrik: Svara med citat

den linjen du fråga om är den egentliga skärm linjen, men där city har skurit är den linje han tyckte passade bäst med hur karossen sitter på chassiet och hur fälgen sitter... rätta mig om jag har fel Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Apehanger



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 821
Ort: Skara

InläggPostat: 2009-05-02 10:57:51    Rubrik: Svara med citat

Jo det är som du säger.

Peter va inte nöjd med orginal linjerna (skärmkanterna) så han skar ut en annan egen som passade bättre med cirkelkniv och de beskrivs i punkt 5
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-05-03 09:38:16    Rubrik: Svara med citat

filleryd skrev:
den linjen du fråga om är den egentliga skärm linjen, men där city har skurit är den linje han tyckte passade bäst med hur karossen sitter på chassiet och hur fälgen sitter... rätta mig om jag har fel Razz


Helt korrekt Smile
Hjulet hade suttit längst bak i orginal hjulhus samt det skulle varit typ en helv centimeter mellan däck å skärmkant när nederkant av karossen är maxsänkt mot backen Confused

Mvh City
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
nallepuh



Registreringsdatum: 03 maj 2009
Inlägg: 185
Ort: Sunne Värmland

InläggPostat: 2009-05-03 18:30:11    Rubrik: Cityhunters karrosslackerings guide Svara med citat

Klockrent säjer ja bara utan denna sida hadde ja fått gjort basher av en kaross till..plus i kanten för utförlig beskrivning....... Wink
_________________
Bilar:
Yokomo Mr-4Tc SD Novak ss5800

Karosser:Nissan Skyline R34.Mazda Rx7,
Subaru Impreza 07,Nissan S15 Silvia.
Projekt:S15 Silvia, Kunnyz Chaser
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Ljungby



Registreringsdatum: 29 april 2009
Inlägg: 241
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2009-05-25 17:36:36    Rubrik: Svara med citat

meh meh om ja maskerar med tejp och klisteret fassnar när ja tar bort det sen då ?? vad har man då ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-05-25 19:59:06    Rubrik: Svara med citat

Ljungby skrev:
meh meh om ja maskerar med tejp och klisteret fassnar när ja tar bort det sen då ?? vad har man då ?


Då tar du ny tejp å trycker mot klistret som fastnat å drar bort snabbt, upprepa tills det nya tejp klistret har dragit med det gamla. Typ som att raka bena med vax har jag hört av Ape.

Rolling Eyes
_________________
Peter Johansson, stolt smiley missbrukare Thumbup
WestCoast DriftCrew represent!
Solodrifting: http://www.vimeo.com/2319847
Mer filmer:
http://www.vimeo.com/user935050/videos
http://www.youtube.com/user/CityhunterPeter

Skyline 2F2F - Evil NSX - Kunnyz Chaser - Yakuza Soarer - Mazda RX-8 - Mazda RX-7 - Mazda RX-7 FC - S2000 Cabb - Toyota MR2 - Skyline Rally Martini Racing - Top Secret Supra - Silvia S13 Teamkaross
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Apehanger



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 821
Ort: Skara

InläggPostat: 2009-05-25 23:55:01    Rubrik: Svara med citat

WTF.... Shocked

du lova ju o inte skvallra....ja ja.. de va väll tur att du inte tala om att vi provade mellan skinkorna också... pust


Tar bort detta senare för de hör inte hit men de kan ju stå ett tag ifall nån kanske skrattar åt de
_________________
VincentVega skrev:
Är jag inte "lika mycket" moderator som MiniDv, eller hur kommer det sig att mitt användarnamn inte är lika grönt och fint som hans?


Karossbilder: http://wcdc.forum24.se/wcdc-about471.html&highlight=
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Ljungby



Registreringsdatum: 29 april 2009
Inlägg: 241
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2009-05-29 14:56:08    Rubrik: Svara med citat

haha bra där ap-mannen =) thx Ch
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Martini



Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 338
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-05-29 14:59:59    Rubrik: Svara med citat

Det går också väldigt bra att ta bort klisterrester med elektronikrengöring (CRC) Det löser klistret samt dunstar fort. Skadar inte lexanet.
Spruta på en trasa eller luddfri pappersbit och torka sen bort klistret.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-05-29 17:42:27    Rubrik: Svara med citat

Laughing @ Ape

Bra tips där Martin! Smile
_________________
Peter Johansson, stolt smiley missbrukare Thumbup
WestCoast DriftCrew represent!
Solodrifting: http://www.vimeo.com/2319847
Mer filmer:
http://www.vimeo.com/user935050/videos
http://www.youtube.com/user/CityhunterPeter

Skyline 2F2F - Evil NSX - Kunnyz Chaser - Yakuza Soarer - Mazda RX-8 - Mazda RX-7 - Mazda RX-7 FC - S2000 Cabb - Toyota MR2 - Skyline Rally Martini Racing - Top Secret Supra - Silvia S13 Teamkaross
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Greve



Registreringsdatum: 09 juni 2009
Inlägg: 56
Ort: finspång

InläggPostat: 2009-06-16 16:37:07    Rubrik: Svara med citat

ska man lacka bilen först o sen ta ut hål för ljusinlägg o sånt ? eller ska man klippa allt först o sen lacka ?
lite osäker. för i manualen jag fick med karossen står det att man ska köra rent sen maska rutorna o sen lacka. sen efter det ska man klippa allt på karossen.
_________________
Hpi Pro-d copy

Ezrun 9T

nismo 350Z
mazda rx-7
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
MatteR



Registreringsdatum: 03 maj 2009
Inlägg: 430
Ort: Mariestad

InläggPostat: 2009-06-16 17:11:32    Rubrik: Svara med citat

De flesta här inne klipper nog ut allt innan tror jag. Det har jag gjort iaf på mina 3 karosser.
_________________

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Guider Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.34 sekunder att ladda.