Forumindex RCDrift, WCDC
WestCoast DriftCrew, RCDrift
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Countersteer-snack
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Site Admin


Registreringsdatum: 27 april 2009
Inlägg: 1627
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-05-19 06:45:57    Rubrik: Countersteer-snack Svara med citat

Jag tänkte vi kunde ha en tråd om Countersteerdrifting.
Får se vad den leder till, kanske inte någonstans alls....

Hittade ett nytt inlägg på GD, en CS-bil med udda uppbyggnad på styrningen. Vad sägs?




Yokomo 40T Pulley (BD-643)
Yokomo 15T Pulley (ZM-674H)
Hot Bodies Front Belt (66493)
HPI 32T Pulley (80563)
Losi 23T Pulley (A3322, A3327)
Xray Rear Belt (305444)
Hot Bodies Layshaft (61242)
Hot Bodies Spur Gear Holder (61237)

Rear Tensioner - Yokomo Servo Mount (BD-203)

Setup
http://www.groovydrift.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12442
_________________
Mvh // Poppe
WestCoast DriftCrew
| Yokomo MR-4TC SD SSG Black Carbon Drifter | Novak Slydr 6.5t | Bluebird BMS-631MG |
| Yokomo MR-4TC BD Black Carbon CountersteerDrifter | Novak GTB EX 8.5t | Bluebird BMS-820DMG+HS |
| Intellect Lipo 7,4V 2 x 5000mAh & 2 x 4600mAh | Losi DSM 2.4GHz |

| Nissan Skyline 2000 GT-R Kupé | Nissan Skyline R32 | Drift Patrol Nissan Skyline R34 | Nissan Skyline GT-R 35 |
| Nissan S13 | WestCoast DriftCrew Nissan S14 | Toyota Supra | Subaru Impreza | VW Golf Gti | VW Bubbla |
| Mazda Savanna RX3 | Lexus IS220 | Pågående projekt - Mitsubishi EvoX - Toyota Chaser |
| Mina filmer ---> http://www.vimeo.com/user943833/videos
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-05-19 07:41:25    Rubrik: Svara med citat

Jäklar du, den såg lite lurig ut Surprised Men säkert bra på countersteer! Rolling Eyes
_________________
Peter Johansson, stolt smiley missbrukare Thumbup
WestCoast DriftCrew represent!
Solodrifting: http://www.vimeo.com/2319847
Mer filmer:
http://www.vimeo.com/user935050/videos
http://www.youtube.com/user/CityhunterPeter

Skyline 2F2F - Evil NSX - Kunnyz Chaser - Yakuza Soarer - Mazda RX-8 - Mazda RX-7 - Mazda RX-7 FC - S2000 Cabb - Toyota MR2 - Skyline Rally Martini Racing - Top Secret Supra - Silvia S13 Teamkaross
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Droors



Registreringsdatum: 27 april 2009
Inlägg: 564
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2009-05-19 07:49:46    Rubrik: Svara med citat

najs.
härlig blandning av tillverkare för delarna. hehe.
_________________
Tamiya TRF 415 Drifter
Tamiya TA-05 Countersteer Dori
Spektrum DX3 DSM - EzRun 5.5T kit

-= Toyota Soarer Droors Edition - TVR Tuscan Speed Six - Nissan Skyline Tokyo Police - Ford Mustang GTR Golddigger =-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
black_wulf5



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 83

InläggPostat: 2009-05-20 15:58:20    Rubrik: Svara med citat

tror att counter steering kommer att vara normalt.tex att man börjar med vanligt sen börjar man med countersteering som tejp till drift däck
_________________
camaro 68 rc-drifter
kyosho tf-5
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MatteR



Registreringsdatum: 03 maj 2009
Inlägg: 430
Ort: Mariestad

InläggPostat: 2009-05-20 16:00:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har ju inte så bra koll på detta så kanske kunde få en liten förklaring av vad det är som skiljer detta mot "vanlig" drifting? Rolling Eyes
_________________

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Poppe
Site Admin


Registreringsdatum: 27 april 2009
Inlägg: 1627
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2009-05-20 16:01:43    Rubrik: Svara med citat

MatteR skrev:
Jag har ju inte så bra koll på detta så kanske kunde få en liten förklaring av vad det är som skiljer detta mot "vanlig" drifting? Rolling Eyes

Du har mera drivning på bakhjulen jämfört med framhjulen.
Har inte hunnit testa än....kanske i Vårgårda men som det ser ut nu så hinner jag inte Sad
_________________
Mvh // Poppe
WestCoast DriftCrew
| Yokomo MR-4TC SD SSG Black Carbon Drifter | Novak Slydr 6.5t | Bluebird BMS-631MG |
| Yokomo MR-4TC BD Black Carbon CountersteerDrifter | Novak GTB EX 8.5t | Bluebird BMS-820DMG+HS |
| Intellect Lipo 7,4V 2 x 5000mAh & 2 x 4600mAh | Losi DSM 2.4GHz |

| Nissan Skyline 2000 GT-R Kupé | Nissan Skyline R32 | Drift Patrol Nissan Skyline R34 | Nissan Skyline GT-R 35 |
| Nissan S13 | WestCoast DriftCrew Nissan S14 | Toyota Supra | Subaru Impreza | VW Golf Gti | VW Bubbla |
| Mazda Savanna RX3 | Lexus IS220 | Pågående projekt - Mitsubishi EvoX - Toyota Chaser |
| Mina filmer ---> http://www.vimeo.com/user943833/videos
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Aeon



Registreringsdatum: 05 maj 2009
Inlägg: 88

InläggPostat: 2009-05-20 16:33:37    Rubrik: Svara med citat

Enligt vad jag har läst så har countersteer ingen effekt på själva driftandet. Utan de är mer en visuell sak. Det ska se mer verkligt ut bara.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
VincentVega



Registreringsdatum: 19 maj 2009
Inlägg: 412
Ort: Enköping

InläggPostat: 2009-05-20 16:48:48    Rubrik: Svara med citat

Aeon skrev:
Enligt vad jag har läst så har countersteer ingen effekt på själva driftandet. Utan de är mer en visuell sak. Det ska se mer verkligt ut bara.
Se mer verkligt ut är egentligen inte heller helt rätt, känner jag. Men det ser mer ut som att bilen är bakhjulsdriven (istället för AWD), tack vare att bakhjulen snurrar med högre hastighet än framhjulen.

Det kan man ju dock uppfatta som mer verklighetstroget, eftersom det är mycket vanligare att riktiga driftingbilar är RWD än AWD.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Droors



Registreringsdatum: 27 april 2009
Inlägg: 564
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2009-05-20 18:43:13    Rubrik: Svara med citat

ser man på filmerna så ser man ju att det verkar vara lättare att få bilen in i ställ då du har mer driv på bakdäcken.
tror det är typ 1:2 utväxling det kommer bli på min. 1 varv fram på samma tid snurrar det 2 varv bak.

Kommer också ta med min. se om man kommer köra med den. saknar 2 pulley drev. 32 & 39T
_________________
Tamiya TRF 415 Drifter
Tamiya TA-05 Countersteer Dori
Spektrum DX3 DSM - EzRun 5.5T kit

-= Toyota Soarer Droors Edition - TVR Tuscan Speed Six - Nissan Skyline Tokyo Police - Ford Mustang GTR Golddigger =-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Apehanger



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 821
Ort: Skara

InläggPostat: 2009-05-21 00:36:25    Rubrik: Svara med citat

VincentVega skrev:
Aeon skrev:
Enligt vad jag har läst så har countersteer ingen effekt på själva driftandet. Utan de är mer en visuell sak. Det ska se mer verkligt ut bara.
Se mer verkligt ut är egentligen inte heller helt rätt, känner jag. Men det ser mer ut som att bilen är bakhjulsdriven (istället för AWD), tack vare att bakhjulen snurrar med högre hastighet än framhjulen.

Det kan man ju dock uppfatta som mer verklighetstroget, eftersom det är mycket vanligare att riktiga driftingbilar är RWD än AWD.



YES! nu jävlar ska jag MÄSTRA dig VV!

Att bakhjulen snurrar "fortare" betyder allså att dom har en högre perferihastighet (skiter fullo i stavning) och de som gör att de ser verkligare är att man behöver styra imot (counter steera) allså att de "ser" ut att vara bakhjulsdrivet istf 4wd Very Happy

fy fan vad jag är duktig Very Happy
_________________
VincentVega skrev:
Är jag inte "lika mycket" moderator som MiniDv, eller hur kommer det sig att mitt användarnamn inte är lika grönt och fint som hans?


Karossbilder: http://wcdc.forum24.se/wcdc-about471.html&highlight=
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
VincentVega



Registreringsdatum: 19 maj 2009
Inlägg: 412
Ort: Enköping

InläggPostat: 2009-05-21 07:51:50    Rubrik: Svara med citat

Haha, ja du har helt rätt Ape, men inget av det du skriver säger att jag hade fel eller om det var så du menade. Däremot kunde jag varit lika tydlig som du och förklarat att det ser mer verkligt ut för att man måste styra emot, som om bilen var RWD.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Apehanger



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 821
Ort: Skara

InläggPostat: 2009-05-21 14:58:03    Rubrik: Svara med citat

VincentVega skrev:
Haha, ja du har helt rätt Ape, men inget av det du skriver säger att jag hade fel eller om det var så du menade. Däremot kunde jag varit lika tydlig som du och förklarat att det ser mer verkligt ut för att man måste styra emot, som om bilen var RWD.


Cool
Jag har heller inte skrivit att du har fel men mitt svar är mer utförligt än ditt
o de är huvvesaken .... 238-1 VV-Ape YES ett P till mig Very Happy

sorry för OT ....
_________________
VincentVega skrev:
Är jag inte "lika mycket" moderator som MiniDv, eller hur kommer det sig att mitt användarnamn inte är lika grönt och fint som hans?


Karossbilder: http://wcdc.forum24.se/wcdc-about471.html&highlight=
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Cityhunter
Site Admin


Registreringsdatum: 30 april 2009
Inlägg: 1014
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2009-06-14 12:02:47    Rubrik: Svara med citat

Håller på å kollar olika utväxlingar för detta ändamål.
Det färdiga TA-05 kittet har ju med "allt som behövs" men kommer inte ihåg hur fördelningen blir med detta i procent, någon som vet?
Utväxlingen i det kittet är ju 19T pulley och 32t diffdrev bak och orginal 16T/36T fram. Det ger ju en utväxling på:
32/19=1,68 bak
36/16=2,25 fram
skillnad 0,57

Jag kör nu:
32/18=1,77 bak
36/16=2,25 fram
skillnad 0,48

kollar olika alternativ för att öka skillnaden fram å bak på min med följande alternativ:
med 37T framdiffdrev blir det 2,3125
skillnaden på min blir 0,54

med 38T drev blir det 2,375 fram
skillnaden 0,605

Dessa drev ska passa utan moddning.
Droors kör samma som mig bak men 39T fram och 16T pulley =
2,44 fram
skillnad 0,67 (ganska stor skillnad)
Tror man behöver modda för att få dit detta 39T diffdrev?

Frågan är nu vad som kan bli bäst tro och hur stor skillnad det ska vara på främre å bakre utväxlingen?
_________________
Peter Johansson, stolt smiley missbrukare Thumbup
WestCoast DriftCrew represent!
Solodrifting: http://www.vimeo.com/2319847
Mer filmer:
http://www.vimeo.com/user935050/videos
http://www.youtube.com/user/CityhunterPeter

Skyline 2F2F - Evil NSX - Kunnyz Chaser - Yakuza Soarer - Mazda RX-8 - Mazda RX-7 - Mazda RX-7 FC - S2000 Cabb - Toyota MR2 - Skyline Rally Martini Racing - Top Secret Supra - Silvia S13 Teamkaross
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Apehanger



Registreringsdatum: 28 april 2009
Inlägg: 821
Ort: Skara

InläggPostat: 2009-06-14 14:07:05    Rubrik: Svara med citat

Jag har för mig att uppfinnaren har sån utväxling så att bakhjulen går dubbelt så fort som framhjulen..... eller minns jag fel?
_________________
VincentVega skrev:
Är jag inte "lika mycket" moderator som MiniDv, eller hur kommer det sig att mitt användarnamn inte är lika grönt och fint som hans?


Karossbilder: http://wcdc.forum24.se/wcdc-about471.html&highlight=
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Droors



Registreringsdatum: 27 april 2009
Inlägg: 564
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2009-06-14 16:14:48    Rubrik: Svara med citat

City.

För att få det 39T diff pulleyn att passa så tror jag man behöver hela Cyclones dram diff.
Så i nuläget kör jag

36/15
32/18

Det funkar att köra med ska ha en spännare på för bakre remmen och sen vet jag inte man behöver nog en ny rem för främre diffen också. då TA05 remmen typ inte går att få på plats annars.
_________________
Tamiya TRF 415 Drifter
Tamiya TA-05 Countersteer Dori
Spektrum DX3 DSM - EzRun 5.5T kit

-= Toyota Soarer Droors Edition - TVR Tuscan Speed Six - Nissan Skyline Tokyo Police - Ford Mustang GTR Golddigger =-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.